1. Kan ik een digitale ondergrond van mijn perceel krijgen?
Voor een kadastrale ondergrond van je perceel kun je terecht op de website van het Kadaster: www.kadaster.nl. Als je van plan bent om een tekening te laten maken van een bijgebouw, aan- of uitbouw bij je woning, kun je het beste de digitale ondergrond van je woning en perceel opvragen bij de verkoper van je woning.
2. Waarom zijn de tekeningen in de brochure van de makelaar soms anders dan wat er is gebouwd of aangelegd?
Vaak is het zo dat de tekeningen van woningen voor een verkoopbrochure al gemaakt worden voordat de woningen zijn gebouwd. Soms moet de vergunning voor de woningen op dat moment ook nog worden verleend. Het kan dus zijn dat sommige onderdelen van de woningen er uiteindelijk net wat anders uitzien dan de tekeningen in de verkoopbrochure. Vraag de makelaar dus altijd of de woningen inderdaad exact worden gebouwd zoals ze in de brochure staan.
Daarnaast worden er in dit soort brochures vaak impressies (‘artist impressions’) gebruikt voor het weergeven van de omgeving van de woningen. Ook deze kunnen op onderdelen afwijken van de werkelijkheid. Vaak is de beplanting in zo’n brochure al volwassen en de omgeving volledig ingericht. In de praktijk heeft dit natuurlijk tijd nodig.
3. Hoe vraag ik een omgevingsvergunning aan?
Een omgevingsvergunning vraag je aan bij de gemeente. Over de wijze hoe dat moet en wat daar voor nodig is kun je terecht op de website van de gemeente Meierijstad via deze link.
4. Kan ik de vergunning ontvangen van mijn woning?
Voor inlichtingen over een bepaalde vergunning kun je telefonisch contact opnemen met het werkatelier Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving (VTH) via telefoonnummer 14 0413. Op verzoek kun je een afschrift van de stukken verkrijgen, waarvoor mogelijk leges in rekening worden gebracht op basis van de gemeentelijke legesverordening.
5. Hoe werkt de afvalinzameling in Veghels Buiten?
Voor alle informatie over de afvalinzameling in de gemeente Meierijstad, dus ook in Veghels Buiten, verwijzen wij je naar de pagina hierover op de gemeentelijke website.
6. Wanneer wordt het afval in mijn straat opgehaald?
Op de afvalkalender van de gemeente Meierijstad kun je precies zien wanneer het afval in jouw straat wordt opgehaald. De afvalkalender is te raadplegen via deze link.
Als een woning net is opgeleverd kan het even duren voordat de normale afvalinzameling goed werkt. Zo nodig kun je hierover een melding doen bij de gemeente via deze link.
7. Waar kan ik terecht met een vraag of melding over de openbare ruimte in mijn woonomgeving?
Voor vragen, meldingen of klachten over de openbare ruimte in je woonomgeving kun je contact opnemen met de gemeente. Dat kan via de website van de gemeente of telefonisch via 14 0413. Ook kun je gebruik maken van de MijnGemeente app.